~CEPAT KLIK LINK INI~

Wednesday, October 24, 2012

tutorial untuk memohon latihan industrii/praktikal

assalamualaikum..

ramai yang bertanya macam mana ea prosedur untuk mohon praktikal di sesebuah syarikat itu? jadi di sini sheila akan berkongsi pengalaman atau cara cara untuk memohon tempat praktikal..baca elok elok ea..hehe

1. search dekat pakcik google senarai company yang tawarkan latihan industri.

2. ataupun select atau pilih mane2 company yang teringin sangat nk kerja kat situ and google samada company tu ada sediakan latihan industri atau tidak.

3.untuk lebih kepastian, kol company tersebut samada memerlukan pelajar praktikal atau tidak. sesetengah company tidak berminat dengan latihan industri yang hanya untuk 1 bulan atau kurang dari 3 bulan.

4.dapatkan segala borang seperti borang permohonan latihan industri, borang jawapan,dari uitm anda. kalau ipta yg lain, sheila xsure samada kena pakai borang ini atau tidak.

5.sila buat resume yang terbaik dan mengikut format yang betul. boleh tnya pkcik google berkaitan format resume yang, ringkas tapi padst.

6.hasilkan cover letter [CV] yang terhebat.boleh dapatkn contoh dr pkcik google jugak. ada sesetengah company mahukn CV, ada sesetengah xmahu.

7.sila dapatkan mini transkrip dari HEP ataupun dari server. ia hendaklah dicop dan disahkan sekiranya membuat penyalinan atau photocopy.

8.pos laju atau biasa segala dokumen tersebut..atau emailkan sahaja dengan attach semua dokumen itu,atau kedua dua sekali.

9. tunggu  feedback dari company tersebut. mereka akan kol kite dalam tempoh minimum seminggu dari tarikh prermohonan. ataupun kita boleh follow up dengan wakil syariikat tersebut. ada sesetengah call atau fax koordinator atau lecterur berhubung dengan praktikl.

10.sekiranya terima lebih dari satu jawapan, hantarkan borang penolakan, atau inform mereka tentang penolakan tersebut.

*tips tambahan: hantar seberapa banyak permohonan sebab possibility untuk diterima adalh tinggi..
contoh senarai syarikat tawarkan LI atau syarikat yang sheila pernah apply:
1.bank rakyat
2.worlwide holdings berhad
3.sime darby
4.puspakom
5.sirim
6.majlis perbandaran
7.hotel
8.kilang

0 insan terpilih:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG TERTULIS ADALAH HAK MUTLAK KONICHIWA