~CEPAT KLIK LINK INI~

Saturday, May 29, 2010

Isteri tanggung suami

Kenapa isteri mesti menanggung suami? Bukankah sepatutnya si suami yang menanggung isteri. Ini sudah terbalik. Namun, isu isteri menanggung suami bukanlah asing lagi pada zaman ini.


Isu ini terjadi selalunya disebabkan beberapa perkara. Sebab yang utama adalah suami enggan bekerja. Kenapalah si suami ini taknak bekerja? Kalau taknak bekerja janganlah berkahwin. Tak pasal-pasal kena tanggung bini dan anak-anak. Dahlah taknak bekerja, duduk rumah goyang kaki, tiap-tiap bulan mintak duit kat bini. Adoi apa punya suami lah ni.


Kalaulah si suami ini duduk rumah tolong buatkan kerja rumah macam memasak ke mengemas ke tak pelah. Ini tak, pagi-pagi dah keluar melepak kat warung bila nak senja barulah terhegeh-hegeh nak balik rumah.


Sebab yang lain pulak, si isteri ini konon nak tunjuk kasih sayang kat suami sebab itu dia sanggup menanggung si suami. Wahai isteri-isteri sekalian, kalau nak tunjuk kasih sayang pun tak semestinya dengan cara menanggung si suami itu. Banyak cara lain lagi. Kalau takut sangat suami tu cari lain, pandai-pandai lah cerminkan diri tu dulu. Lagipun, kan dah jadi tanggungjawab suami untuk mencari duit untuk menyara keluarga mereka.


Kalau ikut kata pepatah orang perempuan, ‘Duit awak duit saya jugak, duit saya duit sayalah’. Pepatah ini memang aku setuju sangat. Yela duit si suami adalah untuk keluarga mereka, duit si isteri adalah untuk perbelanjaan mereka sendiri. Namun, si isteri ini janganlah kedekut haji bakhil sangat dengan si suami. Tapi kalau si suami ini tiap-tiap masa nak mintak duit bini, itu maknanya kita kena buat something.


Oleh yang demikian, buat kaum suami di luar sana, beringat-ingatlah sikit sebelum mintak duit kat isteri itu. Cermin-cerminlah diri dulu. Kalau anda itu cukup sifat, tenaga pun kuat lagi apa salahnya cari kerja kat luar tu. Orang yang kurang upaya pun boleh bekerja takkanlah orang yang cukup sifat tu nak duduk kat rumah tanam anggur aje. Tak patut-tak patut. Renung-renungkanlah ye.

1 insan terpilih:

dxcel said...

Salam..

Kalau si suami dalam keadaan bermasalah, mungkin si isteri patut menolong menyara keluarga buat sementara. Tapi, kalau si suami tu mmg berniat nak hidup senang dengan duit si isteri, JANGAN BAGI MUKA!

My bLog: http://inspirasi-kehidupanku.blogspot.com

My photolog:
http://foto-xl.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG TERTULIS ADALAH HAK MUTLAK KONICHIWA