~CEPAT KLIK LINK INI~

Friday, August 5, 2011

kita nasihat orang, jangan orang nasihat kita balik

assalamualaikum..jawab jawab, kalau tak aku merajuk kang..kalau jawab aku nak say i looovvvveeeee youuuu..ahakzz (' -')

hari ini aku nak bercerita sedikit..bukan cerita hantu ke, cerita mengarut ke, cerciter cinta ke..cuma aku nak cerita pasal perangai orang sekarang ini. aku tak naklah cakap orang tu melayu ke cina ke india ke, omputih ke..cuma kat sini aku nak cakap semua orang..hehe

aku sekarang ini macam tak paham dengan sesetengah orang..diaorang ini kalau nak bagi nasihat tu bagilah baik-baik..gunakan ayat yang betul, hormat, sopan, bertatasusila dan boleh di terima masyarakat. ini tak, nak bagi nasihat dekat orang lain tapi gunakan ayat yang mencarut, kasar, dan sewaktu dengannya.

macam itu ker caranya nak bagi nasihat kat orang lain?? sampai keluar perkataan f***, be****g, b**i..nak nasihat orang lain ke arah kebaikan, betulkan apa yang salah, tapi kita sendiri tak betul..macam mana orang tu nak dengar dan ikut nasihat kita tu..apala deyy..

tapi itulah yang berlaku dalam masyarakat sekarang ini. nak suruh orang lain dengar cakap dia, tapi dia sendiri cakap benda-benda tak baik..last-last orang lain cakap kau pun dua kali lima..hisyy 

kan ada banyak cara nak bagi nasihat. gunakanlah kaedah yang betul. tak perlulah nak mencarut ke apa. konon nak bagi nasihat. kalau orang tu taknak dengar, degil lantak dia lah. tak perlulah sampai kita buat dosa dengan mengeluarkan kata-kata kesat. elok-elok nak dapat pahala bagi nasihat dekat orang lain. last-last kita dapat dosa pulak..hahaduii betul

jadi kepada mereka yang ingin memberikan nasihat kepada orang lain, silalah gunakan ayat yang berhemah dan sopan. dengan itu barulah mereka yang mendengar boleh sejuk hati dan ikut nasihat tu. jangan terlalu ikutkan nafsu. dah elok-elok kita nak beri nasihat, kita pulak yang dapat nasihat nanti..terbalik lah pulakk..hahaduuii nie.

oleh itu sama-samalah kita beramal dan berjalan di lalauan yang benardengan mengikut arah yang betul. di harapkan kita tidak terpesong..InsyaAllah..

0 insan terpilih:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG TERTULIS ADALAH HAK MUTLAK KONICHIWA